Zachowania wskazujące na możliwe trudności z Integracją Sensoryczną:
> Dziecko jest niespokojne, płaczliwe, ma kłopoty z zaśnięciem, często wybudza się w nocy
> Ma trudności z jedzeniem
> Jest niezdarne, słabo skoordynowane, ma trudności z ubieraniem się
> Nie jest samodzielne
> Ma problemy z utrzymaniem równowagi, często przewraca się na prostej drodze
> Często wpada na stojące przedmioty
> Ma problem z koncentracją uwagi, często się rozprasza
> Przyjmuje nieprawidłową postawę przy stoliku lub ławce – podpiera głowę, zjeżdża z krzesła
> Jest nadruchliwe, nie może usiedzieć w jednym miejscu, często zmienia aktywności i pozycje ciała
> Uwielbia karuzelę i huśtawki lub ich unika
> Porusza się nieadekwatnie do sytuacji – zbyt wolno lub zbyt szybko
> Jest impulsywne, nadwrażliwe emocjonalnie, często się obraża, bywa uparte, niezadowolone bez przyczyny, ciężko zrozumieć przyczynę jego zachowania
> Trudno mu nauczyć się jazdy na rowerze, hulajnodze
> Czuje się niepewnie na niestabilnym podłożu np. materacu
> Przejawia duży lęk przed upadkiem lub wysokością, okazuje niepokój, gdy musi oderwać nogi od podłogi, np. wejść na schody
> Nie toleruje zabiegów higienicznych np.: mycie głowy, kąpiel, obcinanie włosów, paznokci
> Nie lubi się przytulać, nie lubi niespodziewanego dotyku lub przeciwnie nadmiernie obściskuje, dąży do mocnego kontaktu fizycznego
> Nie znosi metek od ubrań
> Zwykle odmawia ubierania nowych rzeczy, woli nosić stare, często już znoszone rzeczy
> Nadmiernie zwraca uwagę na brudne dłonie, unika brudzących zabaw
> Nieadekwatnie dopasowuje siłę do zadania
> Unika zabaw zespołowych z kolegami, rodzeństwem, jest kiepskim zawodnikiem w zespole – myli kierunki, jest zagubione na boisku
> Sprawia wrażenie, że nigdy się nie męczy lub wręcz przeciwnie męczy się bardzo szybko
> Ma problem z zaplanowaniem ruchu, nie wie od czego zacząć wykonanie nowej czynności
> W nowym miejscu czuje się zagubione, potrzebuje sporo czasu by się odnaleźć w otoczeniu
> Uwielbia ekstremalne przeżycia np. skoki na głęboką wodę, szybką jazdę na nartach na tzw. „krechę”, szybkie zjeżdżalnie wodne, ciągle mu mało, nie zwraca uwagi na niebezpieczeństwo
> Ma trudności szkolne np. z czytaniem i pisaniem, cięciem nożyczkami, odwraca litery, cyfry, ma trudności w przepisywaniu z tablicy, nie ma dominacji jednej ręki.
Zachowania, wskazujące na możliwe trudności z Integracją Sensoryczną u małych dzieci:
> Nadmiernie płaczliwe
> Ma problemy ze snem – często wybudza się w nocy
> Nie lubi być brane na ręce, przytulane
> Nie toleruje spacerów
> Nie toleruje ostrego światła
> Jest bardzo wrażliwe na dźwięki
> Zwykle płacze podczas kąpieli
> Nie lubi jeździć samochodem
> Ma trudności z jedzeniem
> Nie znosi dotykać dłonią lub stopami różnych faktur np. piasku, trawy
> Unika kontaktu wzrokowego
> Jest w ciągłym ruchu, potyka się o własne stopy
> Jest nadmiernie spokojne
> Ma trudności z koncentracją uwagi (na miarę swojego wieku), nie jest w stanie dłużą chwilę bawić się jedną zabawką
> Nie potrafi zorganizować sobie prostej zabawy.