strona główna / lista  zachowań

Zachowania wskazujące na możliwe trudności z Integracją Sensoryczną:

> Dziecko jest niespokojne, płaczliwe, ma kłopoty z zaśnięciem, często wybudza się w nocy

> Ma trudności z jedzeniem

> Jest niezdarne, słabo skoordynowane, ma trudności z ubieraniem się

> Nie jest samodzielne

> Ma problemy z utrzymaniem równowagi, często przewraca się na prostej drodze

> Często wpada na stojące przedmioty

> Ma problem z koncentracją uwagi, często się rozprasza

> Przyjmuje nieprawidłową postawę przy stoliku lub ławce – podpiera głowę, zjeżdża z krzesła

> Jest nadruchliwe, nie może usiedzieć w jednym miejscu, często zmienia aktywności i pozycje ciała

> Uwielbia karuzelę i huśtawki lub ich unika

> Porusza się nieadekwatnie do sytuacji – zbyt wolno lub zbyt szybko

> Jest impulsywne, nadwrażliwe emocjonalnie, często się obraża, bywa uparte, niezadowolone bez przyczyny, ciężko zrozumieć przyczynę jego zachowania

> Trudno mu nauczyć się jazdy na rowerze, hulajnodze

> Czuje się niepewnie na niestabilnym podłożu np. materacu

> Przejawia duży lęk przed upadkiem lub wysokością, okazuje niepokój, gdy musi oderwać nogi od podłogi, np. wejść na schody

> Nie toleruje zabiegów higienicznych np.: mycie głowy, kąpiel, obcinanie włosów, paznokci

> Nie lubi się przytulać, nie lubi niespodziewanego dotyku lub przeciwnie nadmiernie obściskuje, dąży do mocnego kontaktu fizycznego

> Nie znosi metek od ubrań

> Zwykle odmawia ubierania nowych rzeczy, woli nosić stare, często już znoszone rzeczy

> Nadmiernie zwraca uwagę na brudne dłonie, unika brudzących zabaw

> Nieadekwatnie dopasowuje siłę do zadania

> Unika zabaw zespołowych z kolegami, rodzeństwem, jest kiepskim zawodnikiem w zespole – myli kierunki, jest zagubione na boisku

> Sprawia wrażenie, że nigdy się nie męczy lub wręcz przeciwnie męczy się bardzo szybko

> Ma problem z zaplanowaniem ruchu, nie wie od czego zacząć wykonanie nowej czynności

> W nowym miejscu czuje się zagubione, potrzebuje sporo czasu by się odnaleźć w otoczeniu

> Uwielbia ekstremalne przeżycia np. skoki na głęboką wodę, szybką jazdę na nartach na tzw. „krechę”, szybkie zjeżdżalnie wodne, ciągle mu mało, nie zwraca uwagi na niebezpieczeństwo

> Ma trudności szkolne np. z czytaniem i pisaniem, cięciem nożyczkami, odwraca litery, cyfry, ma trudności w przepisywaniu z tablicy, nie ma dominacji jednej ręki.

Zachowania, wskazujące na możliwe trudności z Integracją Sensoryczną u małych dzieci:

> Nadmiernie płaczliwe

> Ma problemy ze snem – często wybudza się w nocy

> Nie lubi być brane na ręce, przytulane

> Nie toleruje spacerów

> Nie toleruje ostrego światła

> Jest bardzo wrażliwe na dźwięki

> Zwykle płacze podczas kąpieli

> Nie lubi jeździć samochodem

> Ma trudności z jedzeniem

> Nie znosi dotykać dłonią lub stopami różnych faktur np. piasku, trawy

> Unika kontaktu wzrokowego

> Jest w ciągłym ruchu, potyka się o własne stopy

> Jest nadmiernie spokojne

> Ma trudności z koncentracją uwagi (na miarę swojego wieku), nie jest w stanie dłużą chwilę bawić się jedną zabawką

> Nie potrafi zorganizować sobie prostej zabawy.